به گزارش شهرآرانیوز، استانهای شرقی ایران، به ویژه خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، با تاریخ غنی، فرهنگ متنوع و مناظر طبیعی چشمنواز، پتانسیلهای بینظیری برای توسعه گردشگری دارند. اما به نظر میرسد این مناطق در سایه توجهات بیشتر به استانهای غربی و مرکزی کشور، از ظرفیتهای گردشگری خود غافل ماندهاند.
توسعه ظرفیتهای گردشگری نیازمند زمان و برنامهریزی دقیق است و این امر مستلزم توجه به زیرساختهایی است که متأسفانه در مناطق شرقی کشور به آنها توجهی نشده است. استان خراسان رضوی به واسطه بارگاه منور امامرضا(ع)، سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است، اما جاذبههای فرهنگی و تاریخی این استان و دیگر استانهای شرقی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
به عنوان مثال، کمتر کسی از جاذبههایی مانند قلعه بیرجند، باغ اکبریه، زیرکوه و دره کال جنی در خراسان جنوبی اطلاع دارد. همچنین در خراسان رضوی، آثار تاریخی نظیر چهارطاقی بازههور از دوران ساسانیان، آرامگاه شیخ احمد جامی در تربتجام اثری از دوران سلجوقیان و قنات قصبه شهر گناباد با قدمت ۲۵۰۰ساله وجود دارند که متأسفانه هنوز ناشناخته ماندهاند. در استان سیستان و بلوچستان نیز، از شهر سوخته با تاریخ ۵۰۰۰ساله تا مناظر طبیعی زیبا از جمله کوههای مریخی و سواحل چابهار، به دلیل عدم توجه کافی مورد بیمهری قرار گرفتهاند و شاید فقط انتقال پایتخت به سواحل مکران، بتواند سبب رشد این استان ساحلی کشور شود.
اما باید توجه داشت یکی از چالشهای اصلی در این راستا، کمبود زیرساختهای گردشگری و راههای مواصلاتی مناسب است. نبود آزادراهها و خطوط راهآهن در قسمت شرقی کشور، دسترسی به جاذبههای گردشگری را دشوار کرده و باعث کاهش تعداد گردشگران میشود. برای نمونه، در استانهای شرقی کشور تنها در مسیر مشهد به باغچه، به طول ۳۷ کیلومتر آزادراه وجود دارد، در حالی که استان اصفهان دارای ۴۶۲ کیلومتر آزادراه است؛ یعنی این استان بیش از ۱۲ برابر استانهای شرقی آزادراه دارد.
در زمینه توسعه آزادراهها نیز این استانها با مشکل جدی مواجه هستند. برای مثال، آزادراه حرم تا حرم عملاً پیشرفت خاصی در استان خراسان رضوی نداشته است و آزادراه مشهد - بجنورد – گرگان نیز حتی در قسمت مشهد تا چناران آن هم به بهرهبرداری نرسیده است و نکته دردناکتر اینکه برای استانهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان حتی طرح مطالعاتی برای ساخت آزادراه وجود ندارد.
در حوزه حملونقل ریلی نیز استان خراسان جنوبی همچنان فاقد اتصال به شبکه ریلی کشور است و شاید این مهم تا سال ۱۴۰۷ به وقوع بپیوندد. اما با این حال روزنههای امید همچنان زنده بوده و احداث مسیر ریلی سرخس تا چابهار با پیشرفت خوبی در حال انجام است و پیشبینی میشود مسیر زاهدان تا چابهار تا بهار سال آینده افتتاح شود که این موضوع میتواند به طور جدی بر توسعه گردشگری در استانهای شرقی تأثیر بگذارد.
برای توسعه گردشگری در استانهای شرقی کشور، علاوه بر ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل، نیاز به سرمایهگذاری در سایر زیرساختها مانند هتلها و مراکز تفریحی نیز احساس میشود. همچنین عدم تبلیغات مؤثر برای معرفی مکانهای گردشگری این استانها باعث شده است که بسیاری از مردم حتی از جاذبههای گردشگری داخل و خارج استان خود نیز بیخبر باشند.
توجه به ظرفیتهای گردشگری در استانهای شرقی ایران، به ویژه خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، نهتنها میتواند به توسعه اقتصادی این مناطق کمک کند بلکه فرصتی برای معرفی فرهنگ و تاریخ غنی این سرزمینها به جهان خواهد بود. با برنامهریزی صحیح و سرمایهگذاری در زیرساختها، میتوان این مناطق را به مقاصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد. غفلت از این ظرفیتها نهتنها به اقتصاد کشور آسیب میزند بلکه فرصتهای بینظیری را نیز از دست خواهد داد. اکنون زمان آن است که با نگاهی نو به گردشگری در شرق ایران، قدمهایی مؤثر در راستای شکوفایی این صنعت برداشته شود.